تهران، خ ولی عصر، خ خلیل زاده، شماره22

88885341

نیاز به راهنمایی دارید؟ با ما در ارتباط باشید

صبا برودت پارس
Saba   Boroodat  Pars

روش های پیش سرمایش محصولات در سردخانه

روش های پیش سرمایش محصولات در سردخانه


پیش سرمایش، کلید اصلی حفظ کیفیت محصولات فاسدشدنی و تازه و مطلوب نگه داشتن آن ها است. پیش سرمایش راهی برای دفع حرارت محصولات تازه برداشت شده، همچنین عامل کاهش سرعت متابولیسم و خرابی پیش از حمل و نقل یا ذخیره سازی محصولات است. بهتر است برای کاهش خرابی و هدر رفت محصولات آن ها را بلافاصله بعد از برداشت سرد کرد که اولین قدم آن پیش سرمایش است. اگر در کنار تاسیسات سردخانه از تاسیسات پیش سرمایش استفاده شود، به ظرفیت تبرید پایین تری نیاز است. یعنی درواقع پیش سرمایش مدت زمان لازم برای خنک سازی یا انجماد محصولات را کاهش می‌دهد. سالن های پیش سرمایش به لحاظ ساخت اغلب شبیه به سالن های سرمایش هستند.
پیش سرمایش چطور می‌تواند به حفظ کیفیت محصولات کمک کند؟
•    مانع رشد میکروارگانیسم ها شده و در نتیجه جلوی پوسیدگی را می‌گیرد.
•    فعالیت آنزیمی را در محصول کاهش می‌دهد.
•    مانع از دست رفتن آب موجود در بافت محصولات می‌شود.
•    تولید اتیلن را کاهش می‌دهد.
•    محصول منجمد شده دارای کریستال های کوچکتر و در نتیجه کیفیت بهتری است.


روش های پیش سرمایش محصولات

1.    روش سنتی؛ سرمایش و پیش سرمایش به وسیله ی اتاق سرد (یا کانتینرهای چوبی، پلاستیکی یا فیبری) یکی از راه های قدیمی سرمایش محصولات است. از آنجایی که سرعت خنک سازی به این روش محدود است در نتیجه برای حجم کم محصولات مناسب است.
2.    جریان هوای سرد؛ در این روش با استفاده از خنک کننده های فشاری، هوا با سرعت به محصولات برخورد کرده و با سرعت بالایی گرمارا از آن ها خارج می‌کند. این دستگاه های خنک کننده به صورت افقی و عمودی وجود دارند. طبقه بندی و نحوه ی قرارگیری سینی ها و طبقات حاوی محصولات در این روش پیش سرمایش اهمیت ویژه ای دارد.
3.    آب سرد؛ برای اسفاده از آب سرد (به صورت غرقابی و غوطه وری یا پاشش آب) به عنوان خنک کننده باید از بالک ها یا کانتینر های کوچک تر، پیش از بسته بندی استفاده کرد. انتخاب روش خنک سازی با آب با توجه به فصل و دمای محصول ورودی به سردخانه صورت می‌گیرد. در روش پاششی برای مدت زمان مشخصی، محصولاتی که حرارت زیادی ندارند، تحت پاشش آب قرار می‌گیرند. در روش غرقابی نیز محصولات در مخازنی قرار می‌گیرند تا کاملا در آب غوطه ور شده و خنک سازی شوند.
4.    یخ؛ به دو صورت می‌توان از یخ برای خنک سازی محصولات استفاده کرد. یکی اینکه یخ در اطراف محصول یا در بسته بندی محصولات قرار می‌گیرد. و حالت دوم این است که ترکیب یخ و آب به بسته بندی ها اضافه شود. یک مزیت استفاده از این روش این است که محصول هنگام سرد شدن خشک نمی‌شود.
5.    وکیوم یا خلا؛ از طریق تبخیر رطوبت محصولات می‌توان در آن ها خلا ایجاد کرد. این تبخیر به کمک کاهش فشار به راحتی صورت می‌پذیرد. پس کافیست به کمک کاهش فشار محیط محصولات، شرایطی برای تبخیر موثرتر ایجاد کنیم.
6.    یخ خشک یا نیتروژن مایع؛ از نیتروژن مایع در تونل های انجماد نیز استفاده می‌شود. به این ترتیب که محصولات در تماس با این مواد قرار گرفته و دمای آن ها کاهش می‌یابد.
7.    تبخیری؛ این روش یک روش ارزان و موثر برای کاهش دماست. البته در محیطی که رطوبت کم است موثرتر نیز خواهد بود. با تغییر آب از مایع به بخار ، گرمای هوا کاهش یافته و در نتیجه دمای محصولات نیز کم می‌شود.
8.    تونل انجماد؛ یکی از سریع ترین روش ها برای سرمایش و پیش سرمایش است.

 


 
شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سردخانه ها با شرکت صبا برودت تماس حاصل فرمایید.

سبد خرید